joi, 31 ianuarie 2008

A fi sau a nu fi....

In perioada 18-19 febriarie 2008 la Bruxelles va avea loc reuniunea Consiliului pentru Afaceri Generale si Relatii Externe. In cadrul reuniunii unul din subiectele puse in discutie va fi relatiile cu Republica Moldova. In contextul finalizarii perioadei de realizare a Planului de Actiuni Republica Moldova - Uniunea Europeana aceasta va fi una importanta pentru tara noastra, dat fiind ca discutiile se vor axa in special pe perspectivele dezvoltarii relatiilor cu Republica Moldova. S-ar putea discuta acordarea mandatului Comisiei Europene de a initia negocierile asupra unui nou acord de cooperare, care va inlocui Acordul de Parteneriat si Cooperare (APC).

Desi se speculeaza vis a vis de prelungirea APC si a Planului de Actiuni RM-UE consider ca Uniunea Europeana va merge pe calea negocierii unui nou cadru juridic de cooperare moldo-comunitara. Este destul de prematur de evidentiat care va fi formatul acestui cadru, dar este cert ca va fi unul mai avansat decit cel existent la moment.

In virtutea faptului ca multi analisti critica modul in care Republica Moldova implementeaza Palnul de Actiuni RM-UE, totusi trebuie sa recunoastem ca au fost obtinute progrese considerabile. In primul rind, Planul a fost unul ambitios si cu angajamente destul de serioase. Daca este sa facem unele paralele intre situatia existenta in Republica Moldova si cea din tarile care au aderat recent la UE (chiar daca sint situatii diferite), totusi exista anumite tangente. Este vorba de faptul ca Romania si Bulgaria la momentul aderarii au fost declarate restante la capitolul justitie, agricultura, coruptie, iar in cazul Bulgariei, chiar si crima organizata. Totusi UE a oferit o sansa acestor tari, mai mult din rationamente politice, chiar daca a aplicat clauza de salvgardare.

In cazul Republicii Moldova dupa cum recunosc si autoritatile exista restante la un sir de capitole care sint destul de problematice chiar si pentru unele state deja membre ale UE. Totusi diferenta dintre Republica Moldova si statele ce au devenit recent membri ale UE este mare in special in ceea ce tine de abordarea pe care o are opozitia. In Republica Moldova se creeaza impresia ca opozitia se conduce de principiul “cu cit mai rau in directia integrarii europene cu atit mai bine pentru ei”.
De regula actiunile unor forte politice sint nechibzuite sau urmaresc altul decit cel al sustinerii procesului de integrare europeana. Imi amintesc despre cele 12 puncte inaintate chipurile de tinerii din AMN, chipurile, deoarece in cadrul unei emisiuni teleradio dl. Valeriu Cosarciuc a vorbit despre acele puncte, care de fapt nu era nimic altceva decit o actiune populista lipsita de oricare suport analitic.

In virtutea tuturor criticilor in adresa guvernarii privind modul in care este implimentat Planul de Actiuni RM-UE, totusi, consider ca Comisia Europeana va obtine mandat pentru initierea negocierilor asupra unui nou cadru juridic. Declaratie facute de consilierul politic al Reprezentantei Delegatiei Comisiei Europene la Chisinau, dl Paolo Berizzi privind progresele considerabile in implimentarea Planului de Actiuni RM-UE, chiar daca sint personale si nu reflecta pozitia Reprezentantei, demonstreaza ca intre Chisinau si Bruxelles exista un dialog favorabil negocierii unui nou cadrul juridic de cooperare. De acest fapt cred ca si se ingrijoreaza opozitia, din motivul enuntat mai sus.